Projekat DE-ENIGMA počeo je u 2017. tako što je naš robot, Zeno, doveden u novu školu i među novu grupu dece sa autizmom. Tokom meseca januara, projektni tim je proveo vreme radeći studiju u Swiss Cottage školi u Londonu. Deca sa autizmom imala su priliku da uestvuju u sesijama sa Zeno robotom ili sa terapeutom, usredsređujući se na aktivnosti prepoznavanja emocija u nizu kratkih sesija.
Osoblje, administracija i roditelji u Swiss Cottage škole bili su izuzetno dobri domaćini, veoma angažovani u istraživanju i željni da učestvuju u aktivnostima. Bilo je toliko interesovanja da su deca nastavila da se prijavljuju za učešće do poslednjih dana trajanja studije! Ukupno je učestvovalo 27 dece. Deca u ovoj studiji uradila su iste aktivnosti emocije prepoznavanja kao i one koje se koriste u Queensmill školi (London, UK) i Beogradu (Srbija). Ovo je važan deo projektnog plana: tehnički napredak u DE-ENIGMA projektu zahteva velike količine podataka i mnoge učesnike.
Do kraja proleća 2017. godine u istoj studiji učestvovaće oko 130 autistične dece uzrasta od 5-12 godina. Ovako velika studija je veoma neuobičajena u oblasti autizma i tehnologije i otvara uzbudljive mogućnosti za druge istraživače da nadgrađuju DE-ENIGMA podatke u budućim projektima.
Svi učesnici Swiss Cottage škole, uključujući i one koji su bili u sesijama učenja predvođenim terapeutom, imali su priliku da upoznaju Zeno robota. Nekoliko dece dalo je veliku prednost Zenu u odnosu na terapeuta! Jedan stariji dečak je terapeuta uglavnom ignorisao u toku sesija – ali čim je upozno Zena, odmah je bio usredsređen na njega i željan da radi više. Tražio je svoja omiljena lica i postupke iznova i iznova! Na pitanje da li je zabavno igrati sa Zenom, rekao je da je „voli Zeno“.
Mnogi učesnici studije u Swiss Cottage školi pored autizma imaju i druge poteškoće, ili ograničenu upotrebu govora. Neki od njih su se angažovali sa terapeutom ili sa Zenom na pozitivan način, ali su im zadaci prepoznavanja emocija bili vrlo komplikovani. Za projekat, ovi učesnici su jednako važni kao i oni koji su bili u mogućnosti da prate svaki korak aktivnosti. DE-ENIGMA će morati da razvija aktivnosti i robotsko ponašanje koje je razumljivo, interesantno i podržavaju deci s širokim spektrom kognitivnih i jezičkih sposobnosti.
Više slika možete pogledati u našoj Galeriji.